Tłoczenie – praktyczne porady

WARSZTAT SKÓROROBA

Tłoczenie skóry, pozostaje jedną z najstarszych znanych nam metod zdobienia.

Zdobienie metodą wytłaczania na przestrzeni wieków było tajnym rzemiosłem, przekazywanym z pokolenia na pokolenia i znanym nielicznym. Czasy się zmieniły, za sprawą postępu technologicznego i wszechstronnych możliwości obecnie każdy zainteresowany może własnoręcznie stworzyć oryginalny projekt od podstaw.

narzędziaOgólna dostępność narzędzi i samouczków sprawiła, że na rynku pojawiły się tzw półprodukty, spełniające wymogi wielu niedoświadczonych konsumentów. Coraz częściej możemy zauważyć u naszych znajomych dopiero co nabyte zdobione portfele, czy ładownice. Dopiero najlepsi profesjonaliści dostrzegają mankamenty masowej produkcji. Artysta, co należy mu przyznać wykonał naprawdę porządna robotę, grawer lub stempel wygląda interesująco i przykuwa oko laika. Jednak twórca wykonując popularny wzór siedzącego na gałęzi puchacza i buchtującego dzika w planie, nijako łamie zasady pracy w skórze. Tym samym otrzymujemy dzieło bez duszy.
Dlatego też, nie pożądajmy ślepo za panującą modą, przełamujmy pewne granice i twórzmy projekt samodzielnie. Z pewnością własnoręcznie wykonany przedmiot stanie się bardziej wyjątkowy i nie zapomnimy o zaopatrzeniu go w duszę.

Mitem jest, że tylko profesjonaliści potrafią wykonywać cudowne wzory. Ty sam możesz dokonać czegoś naprawdę niezwykłego, za sprawą Twojego wewnętrznego uporu, chęci, z odrobiną wyobraźni, paroma niezbędnymi narzędziami i szczyptą wolnego czasu!

Małymi kroczkami do wspaniałego dzieła, czyli jak przygotować się do tłoczenia.

matyW pierwszej kolejności, zwilżamy skórę po obu stronach za pomocą gąbki i czystej wody. Używamy plastikowego bądź szklanego pojemnika na wodę. Wraz z odczuwaniem lekkiego chłodu, oraz powracania naturalnego kolorytu skóry możemy przystąpić do pracy. Jeśli dostrzegamy, że materiał bardzo szybkony płyty kamiennej lub granitowej do tłoczenia.
Jako powierzchnia robocza może posłużyć nam mata z twardej gumy, która chroni powierzchnię i narzędzia skrawające, deski z polietylenu, chroniące ostrza tnące i powierzchnię roboczą. Dostępne w sklepach ze sprzętem kuchennym oraz spożywczym. Doskonała okazuje się również niezastąpiona kamienna płyta. Najlepiej zaopatrzyć się w ciężką i gładką lub murowaną płytę.
Polecam zastosowanie maty do cięcia samoregenerującą, która dzięki swojej trwałości i praktyczności doskonale spisze się w każdej sytuacji.

 

 

SWIVEL KNIFE (NÓŻ OBROTOWY)

nóż obrotowyWycinamy nim kontur wzoru na skórze, a ciętej linii nadajemy odpowiedniej głębokości. Kluczowe jest poprawne ostrzenie i wypolerowanie ostrza. Wyostrzony kąt musi być prawidłowy, cięcie powinno odbywać się płynnie, lekko bez podcięć lub ciągnięć.
Dociskamy palcem górę noża, ręka i nadgarstek pozostaje prosto w linii z przedramieniem, cały nacisk i ruch zgrywamy z przedramieniem nie podciągamy kciukiem tylko wykonujemy płynne ruchy przedramieniem. Wolną ręką obracamy skórę.

 

 

 

FAZOWANIE UKOSOWANIE (BEVERER)

Wyodrębniamy wzór za pomocą tego narzędzia. Nachylenie czyli skos bevelera wędruje w kierunku tła.
W niektórych projektach ukosuje się obydwie strony cięcia.
Jeżeli narzędzie nie współpracuje z nami czyli podczas uderzeń płynnie nie otłoczwzdbija się jak sprężynka lub za mocno pobijamy, spróbujmy trzymać pobijak bliżej głowni, a bevelera lekko trzymamy nie ściskamy. Unikamy podwójnych odbić w jednym miejscu (minimalnie ma się odbijać podczas przesuwania po lini,).

Nasz materiał podczas tłoczenia jak i cięcia za sprawą uderzeń górą jest ściskany, a w dolnych partiach rozciągany wówczas w obszarze roboczym naszego projektu powstają naprężenia. Powodują one marszczenie kawałków materiału oraz jego wyginanie. W znacznym stopniu można to kontrolować. Powiedzmy iż celem naszej pracy jest okrąg a w jego środku znajduje się trójkąt. Czyli podstawą naszego projektu jest trójkąt. Rozpoczynamy ciecie od jednego boku później drugiego i podstawy trójkąta. Następnie okrąg od połowy prawa, następnie lewa strona. Rozchodzimy się z naprężeniami na zewnątrz. Podobnie postępujemy podczas samego tłoczenia. Praktyka (ścinki skór, ćwiczymy) wyczujemy pracę w skórze można również zamykać naprężenia albo celowo je tworzyć dla określonego efektu .

szablonWykonując własnoręcznie narzędzie do tłoczenia z określonym wzorem lub funkcją starajmy się zachować moduł swojej pieczęci, puncyny tzn aby np. cztery przyłożenia narzędzia pokryły odbitym wzorem przykładowo ok. 1,5cm/1,5cm lub krycie w odniesieniu do innego oryginalnego stempla, albo krotność mniejsza od oryginalnego narzędzia. Oznaczmy również sposób przyłożenia, tak by nie dopuścić do mijania się odcisków. Taki sposób ułatwia późniejszą pracę. A przede wszystkim sprawia iż nasze wytłoczenia są kompozycyjne. W produkcji narzędzi niezbędne są odpowiednie proporcje, by stwarzane przez nas puncyny komponowały się z całym projektem i innymi narzędziami.

 

Rozpoczynając pracę z tłoczeniem, korzystajmy przede wszystkim z darmowych, prostych wzorów dostępnych wszystkim w internecie. Zakupując puncyny, należy pamiętać o dobieraniu ich numerycznie do wzoru jaki chcemy tworzyć .

Układ projektu

Zaplanuj układ projektu przed przeniesieniem wzoru na skórę, ze szczególną uwagą na obramowanie. Na ściankach testujemy krycie oraz trasujemy. Wyznaczamy tło, jeśli takowe planujemy wykonać. Zaznajamiamy się z narzędziami.

Narzędzia modelujące

Tutaj doskonała okazuje się końcówka łyżeczki, która posłuży nam do odciśnięcia gotowego wzoru z szablonu lub jako rysik, kiedy zamierzamy przenieść go z papieru, bądź folii. Łyżeczkami również możemy nadać linii kształtu, unieść wzór, maskować, ożywić nasz projekt np. robiąc popularne fałdy.

Poprzedni wpis

«

Następny wpis

»